کاکائو و کمک به بهبود وضعیت عروق خونی در افراد دیابتی

یک فنجان کاکائوی غنی شده می تواند در بهبود عملکرد عروق در بیماران دیابتی موثر باشد.

پزشکان 3 فنجان کاکائو غنی شده در روز به مدت یک ماه برای بیماران دیابتی خود تجویز کردند و دریافتند که سرخرگهایی که دچار اختلال عملکرد شدید بودند به حالت طبیعی برگشتند.

در این مطالعه که توسط محققین آلمانی در مجله ی American college of cardiologyبه چاپ رسید، ماده ی شیمیایی flavanolرا علت بهبود اختلال عملکرد عروق معرفی کردند. اما مرکز خیریه ی دیابت انگلیس خوردن شکلات معمولی را در بهبود وضعیت عروق موثر نمی داند. افراد دیابتی که بیشتر در معرض عوارض قلبی عروقی نظیر بیماریهای قلبی و سکته هستند که بخشی از آن به دلیل بالا بودن قند خون و تأثیر آن بر سلولهای اندوتلیال جدار رگها است، دچار مشکلاتی در انبساط عروق می شوند که موجب بالا رفتن فشار خون و ایجاد عوارض بیشتر می گردد.

با تغییر شیوه ی زندگی میزان خطر کم می شود اما مشکل کاملاً حل نمی شود.

کاکائوی طبیعی حاوی فلاونول است این ماده ی شیمیایی یک نوع آنتی اکسیدان می باشد که در اکثر میوه ها ، سبزیجات و چای سبز یافت می شود.

کاکائویی که در این تحقیق استفاده شده است در فروشگاه ها یافت نمی شود زیرا این کاکائو با مقدار بیشتری ماده ی فلاونول غنی شده است.

مصرف این نوع کاکائو باعث افزایش میزان انبساط عروق افراد دیابتی شده و سبب کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی می شود.

هشدار

به گفته ی دکتر Kelmفلاونول با افزایش تولید نیتریک اکسید سبب منبسط شدن عروق می شود . او می افزاید: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مسلماً می توانند راهی برای گنجاندن شکلات در رژیم غذایی سالم خود بیابند اما این مطالعه درمورد ضرورت استفاده از شکلات نیست . نتایج این تحقیق نشان می دهد که افزودن فلاونول های تغذیه ای به رژیم غذایی افراد دیابتی می تواند از بروز عوارض قلبی عروقی در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

 به گفته ی محققین: به نظر می رسد فلاونول فواید زیادی برای افراد دیابتی داشته باشد. اما توصیه ی ما مصرف شکلات به افراد دیابتی نیست زیرا سبب افزایش قندخون و چربی آنها می شود.

محققین معتقدند : برای استفاده از فلاونول و دوز تغذیه ای موثر و ایمن آن و بررسی تأثیرات دراز مدت مصرف آن باید در این زمینه تحقیقات  بیشتری انجام شود.

منبع:news.bbc.co.uk